ECAS denuncia un col·lapse administratiu que vulnera drets

Es constata en diverses instàncies de l’Administració tant d’ajuntaments, Generalitat i Estat.

Content
Esquerra
La federació d'Entitats Catalanes d'Acció Social denuncia un col·lapse en diverses instàncies de l'Administració de diferents nivells competencials (ajuntaments, Generalitat i Estat) que incrementa el risc d'exclusió de les persones i famílies vulnerables. L'emergència social a causa de la pandèmia ha incrementat el volum de demanda alhora que la manca d'atenció presencial obliga la població a recórrer a vies telemàtiques saturades i inoperatives que, segons ECAS, posen de manifest a més la bretxa digital i aboquen la població més desafavorida a greus situacions de desemparament. 
 
El Servicio Público de Empleo Estatal (SEPE), el SOC, l'INEM, els serveis socials municipals, les oficines d'Estrangeria i les Oficines d'Atenció Ciutadana són algunes de les instàncies que les entitats socials constaten que no estan atenent adequadament la població. En molts casos resulta impossible posar-s'hi en contacte i, quan s'aconsegueix tramitar alguna sol·licitud, el silenci o els retards en la resposta deixen persones i famílies vulnerables en situacions crítiques, amb la incertesa, l'angoixa i tots els riscos que comporta la desatenció tant per als afectats directes com en termes de cohesió social. 
 
Entre els serveis i les prestacions afectades destaquen l'Ingrés Mínim Vital (IMV), amb un gran volum de persones en espera de resposta; els tràmits d'atur, les gestions laborals i el pagament dels ERTOs, amb persones que no han cobrat encara el que els correspon des del mes de març; la Renda Garantida de Ciutadania (RGC), que després de certa millora en els temps d'espera torna a alentir-se i no ofereix persona de referència per al seguiment dels beneficiaris, i altres prestacions; les renovacions de permisos per a població amb nacionalitat estrangera, que al jovent extutelat per exemple els comporta no poder tramitar ajuts per a l'habitatge o prestacions econòmiques a les quals tenen dret; les ajudes al lloguer vinculades a la covid, per saturació de la plataforma digital per tramitar-les i dificultat de contactar per altres vies; l'empadronament, que ha allargat els terminis d'atenció fins a dos mesos; i les primeres visites als serveis socials i amb serveis especialitzats, que es programen amb terminis molt amplis.
 
En definitiva, es detecten moltes dificultats, i fins impossibilitat, de contactar i relacionar-se amb l'Administració, així com de rebre els serveis, les ajudes i les prestacions a les quals es té dret. La situació crítica en què es troben milers de persones -en molts casos prèvia a la pandèmia i agreujada per l'impacte de la Covid- en altres sobrevinguda-- empitjora a causa d'aquesta desatenció i porta a irregularitats com la venda de 'cites prèvies' per a realitzar tràmits d'estrangeria que s'ha denunciat recentment i que les entitats corroboren. 
 
Dreta
Banner

Destacats