ENTREVISTA DEL MES

“Ara més que mai necessitem una bona coordinació, suport entre els diferents agents educatius i que les administracions no generin més incerteses”

Content
Esquerra
  • Carles Xifra, director d'innovació i continguts de Fundesplai
  • Xavi Nus, president del Moviment de Centres d'Esplai Cristians Catalans de la Fundació Pere Tarrés
  • Montse Puig, coordinadora de relacions de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya
1. Ja ha començat l’escola i, finalment, infants i adolescents han pogut gaudir de l’estiu i de l’oferta de lleure, malgrat la Covid-19. Dels més de 235.000 infants que han participat en les 6.500 activitats organitzades, només 27 han tingut algun cas de coronavirus. Quina valoració feu de la campanya d’estiu? 
 
Fundesplai: Ha estat una campanya que, malgrat el context que ens ha acompanyat, podem valorar com a positiva i més necessària que mai. Les activitats d’estiu han permès que els infants es retrobessin, que aprenguessin i juguessin de nou amb els seus iguals. Les activitats de lleure educatiu han possibilitat el treball de les emocions i les vivències viscudes durant el confinament, un lleure que ha fet possible de nou el contacte amb la natura i amb els valors que li són propis. A més a més, l’activitat d’estiu ha sigut l’avantsala de l’arrencada de curs escolar, ja que ens ha permès posar en pràctica les mesures preventives necessàries davant la Covid-19, moltes de les quals s’han extrapolat en aquests moments a les escoles i a la vida quotidiana dels infants i les seves famílies.
 
Fundació Pere Tarrés: En general, la valoració de l’estiu és positiva. Sí que s’han fet menys activitats, algunes més curtes, i per tant no han participat tots els infants que ens hauria agradat. Alguns esplais, vist les dificultats d’adaptació i la incertesa, van decidir no realitzar activitat, altres van poder dedicar moltes hores a llegir protocols i a fer l’adaptació de les activitats, per fer possible un estiu diferent. Volíem aconseguir que aquesta distància física no es convertís amb social. El lleure ha estat un espai on, gràcies al quotidià, els infants i joves han anat adquirint aquestes noves rutines d’higiene freqüent, neteja, ventilació d’espais, i de relacionar-se amb aquest distanciament. Els infants, joves, monitors/es, famílies se’ls veia feliços i agraïts, tot i l’esforç d’haver realitzat aquestes activitats.
 
Minyons Escoltes i Guies de Catalunya: Des de MEG valorem positivament aquesta campanya. Malgrat les adversitats els i les caps han demostrat ser-hi, com sempre, a punt per acompanyar infants i joves en el seu creixement, i han demostrat treballar moltíssim des del seu compromís i entusiasme característics per aconseguir-ho. El resultat és evidentment gratificant: el retrobament ha estat màgic tant per a infants i joves com per a caps i tot i la complexitat del moment s’han ofertat moltíssimes activitats. Totes elles desenvolupades seguint els protocols establerts i consensuats amb la Direcció General de Joventut i validats pel Procicat.
 
 
2. Un dels reptes que les entitats de lleure educatiu us havíeu marcat era treballar sobretot el benestar emocional dels infants després de mesos de confinament. Era veritablement necessari? I des del lleure educatiu, com s’ha de continuar treballant aquest equilibri emocional quan la pandèmia encara no ha acabat?
 
Fundesplai: Després dels mesos de confinament era importantíssim reprendre el diàleg amb la infància, sempre amb el suport dels professionals del món del lleure, que s’havien format per aquesta tasca. Era vital que les activitats permetessin treballar les emocions, les pors, les incerteses, perquè per poder avançar i entendre la situació que ens ha portat la Covid-19 calia aquest diàleg, l’escolta activa, trobar respostes a les pors, a les incerteses i sobretot tornar a una certa normalitat perduda el 13 març.  Per altra banda, aquest acompanyament serà imprescindible mentre duri la pandèmia i posteriorment. La nova normalitat és un escenari nou on tots, infants i adults anem una mica a cegues i això té un impacte directe en l’aspecte emocional. 
 
Fundació Pere Tarrés: Des del lleure educatiu sempre s’ha treballat per realitzar activitats educatives, que ajudessin al creixement i al benestar dels infants i joves. Aquestes activitats, sempre són necessàries, però aquest any, a causa de la pandèmia, eren més necessàries que mai. Els infants i joves portaven més de 3 mesos tancats a casa seva, amb situacions molt diverses, sense contacte presencial amb els amics, sense veure els avis, amb pèrdues familiars, etc. i amb la incertesa de no saber què passaria. Els infants han estat els més invisibilitzats d’aquesta crisi, van ser els primers que van confinar i pràcticament els últims que van començar a recuperar una certa “normalitat”. Amb les activitats de lleure van recuperar el contacte amb la natura, amb els companys, compartir pors i neguits viscuts amb els seus iguals. Cal continuar generant perquè els infants puguin exercir els seus drets.
 
Minyons Escoltes i Guies de Catalunya: Des d’un inici els i les caps van donar molta importància a mantenir el contacte amb els infants i joves, així el cau va esdevenir una finestra per esbargir-se, compartir i relacionar-se amb amics i amigues durant el confinament i on poder treballar i acompanyar la vivència de cadascú. A mesura que es va fer més palpable que la situació s’allargaria vam veure que, tot i mantenir aquesta activitat a distància, calia treballar la retrobada presencial per a uns infants i joves, que més que mai necessitaven socialitzar-se, emocionar-se i retrobar-se amb la natura. Per això ens vam bolcar a treballar un protocol d’activitats d’estiu segur i viable. Ho vam aconseguir. Els infants i joves aquest estiu han pogut viure una vegada més la màgia del cau, envoltats de companys i companyes en un lloc bo, la natura. Ara, tornem a estar preparades amb il·lusió per tirar endavant aquest espai indispensable per al desenvolupament d’infants i joves.
 
 
3. A partir de l’experiència de la campanya d’estiu, com us plantegeu l’oferta de lleure educatiu dels pròxims mesos, tenint en compte la complexitat del moment?
 
Fundesplai: Estem treballant per garantir durant els pròxims mesos el dret al lleure dels infants i joves, com sempre. Ara més que mai necessitem una bona coordinació i suport entre els diferents agents educatius que intervenen amb els infants. Tots hem d’anar a l’una, possibilitant que l’horari lectiu sigui viable, però que les extraescolars, el temps educatiu del migdia, les colònies, etc. també siguin possibles, perquè infants i joves necessiten el suport de tots els agents educatius per superar la frenada que va comportar el confinament viscut. Amb l’estiu hem après a intervenir educativament amb les mesures de prevenció que ens han acompanyat, però també hem après que les tecnologies han arribat per quedar-s'hi i que l’oferta de lleure també ha de tenir el seu espai digital.
 
Fundació Pere Tarrés: El dimecres 23 de setembre s’aprovava per part del PROCICAT els criteris de represa de les activitat del curs, uns criteris que neixen del treball conjunt de les diferents federacions i entitats de lleure amb la Direcció General de Joventut, després de l’experiència de l’estiu. Aquest curs serà complex i requerirà creativitat, imaginació i capacitat d’adaptació a la situació que serà canviant. Tot i la complexitat iniciem el curs amb ganes i il·lusió per fer-lo possible, un espai socialitzador i d’aprenentatge molt necessari per als infants i joves. Aquest curs ens caldrà més que mai una coordinació i responsabilitat compartida, treball ja iniciat a l’estiu, entre les diferents entitats, ajuntaments, centres escolars, departament de salut, famílies, etc.
 
Minyons Escoltes i Guies de Catalunya: Aquest estiu, més que mai, hem pogut demostrar que el lleure educatiu, i concretament l'escoltisme, és fonamental pel creixement personal i emocional dels infants i joves. L’escoltisme i guiatge ha de poder seguir formant part del dia a dia del nostre país, creant persones crítiques i compromeses amb l’entorn. Després d’aquesta bona experiència ens preparem per a aquest nou curs amb molta motivació i energia malgrat la situació sanitària en què ens trobem. Com a escoltisme i guiatge ens adaptarem, com sempre hem fet, a aquesta nova realitat per poder ser ben present a la vida dels nostres infants i joves treballant amb un seguit de mesures, d’acord amb els criteris de la DGJ, perquè es pugui anar al cau, fer sortides i campaments en contacte amb la natura.
 
 
4. La campanya d’estiu s’ha pogut realitzar, però la pandèmia també està tocant de ple a les entitats de lleure. Quina és la situació i quines accions creieu que són necessàries i imprescindibles de fer, sobretot per part de les Administracions, per garantir el dret al lleure?
 
Fundesplai: Tot i que valorem com a positiva la campanya d’estiu, el dret al lleure continua sent un dret vulnerat, només un 16% dels infants han fet alguna activitat de lleure durant l’estiu, per tant, podem afirmar que continua sent un element de desigualtat social. L’estiu ha comportat per a Fundesplai un 33% menys de l’activitat, en relació amb l’estiu de 2019, i la paralització de llocs de feina, per això, pensem que és necessari blindar el teixit associatiu del qual Catalunya sempre ha fet gala. Des de Fundesplai fem una crida, perquè des del Govern de la Generalitat es continuï prenent decisions per protegir aquest teixit associatiu i es doni el suport econòmic necessari per avançar cap a un model de lleure educatiu universal, que garanteixi el dret al lleure, com expressen les nostres normes legals: llei d’infància, llei d’educació i l’Estatut de Catalunya.
 
Fundació Pere Tarrés: La campanya de l’estiu s’ha pogut realitzar gràcies a l’esforç de les entitats i a la responsabilitat assumida pels monitors/es, molts d’ells voluntaris, que van ser dels primers agents educatius a recuperar el contacte amb els infants. Durant l’estiu, les ajudes previstes van arribar més tard del desitjable, i algunes entitats no van realitzar l’activitat o algunes famílies no van prioritzar-les, també per por. L’inici de curs comportarà un esforç per part de les entitats i de les administracions primer de tot en recuperar la confiança social en aquestes activitats, els infants tenen el dret a participar-hi i són espais on es compleixen totes les mesures, en segon lloc caldrà disposar d’equipaments públics per poder acollir més infants a les activitats, seguidament caldrà per part de les administracions ajudes econòmiques per fer front al cost de les activitats.
 
Minyons Escoltes i Guies de Catalunya: S’ha dut a terme la campanya d’estiu però, per tirar-la endavant i per mantenir aquest curs tan atípic, les entitats hi hem hagut de bolcar molts recursos humans i també econòmics. Ara que encarem un nou curs que serà també complex i incert, demanem a les administracions que no generin més incertesa encara. Necessitem un marc de treball clar i conèixer de manera àgil els protocols que regiran la nostra activitat. Cal que les beques a les famílies surtin a temps i que els ajuts es resolguin l’abans possible. Creiem també que les administracions han de tornar a posar al centre els infants i joves, que han estat els grans perjudicats de la gestió d’aquesta crisi sanitària. Les entitats de lleure educatiu de base associativa hem treballat fort en aquest sentit i hem demostrat ser una peça social important. I, tot i això, sentim que encara ens toca reivindicar el nostre model associatiu de base voluntària.

 

Dreta
Temàtica
Banner

Destacats