Entrevista Jordi Pascual, vocal d'innovació de la Taula del Tercer Sector
“m4Social donarà solucions tecnològiques innovadores a les necessitats socials"
En què consisteix el programa 'm4Social' que es presentarà dimecres per la Taula del Tercer Sector en el marc del Mobile World Congress?
mSocial és un projecte que vol facilitar el desenvolupament de solucions tecnològiques per a millora la qualitat de vida de les persones mes vulnerables i per a millorar l’eficiència de les entitats del tercer sector. Ho farà posant en contacte les necessitats que s’han de cobrir en el camp de l’acció social amb els desenvolupadors de solucions mòbils, i les fonts de finançament per tirar-les endavant. Aquest procés de trobada s’impulsarà tant offline com online i ha de permetre trencar barreres entre el món social, el món tecnològic i el de l’emprenedoria. Els hem de seure en una taula, no només un dia a l’any, sinó de forma permanent en el temps, i de forma transversal en tots els àmbits, identificant línies en les què treballar aplicacions i solucions que puguin fer-se realitat, tinguin mercat i impacte social, i puguin ser escalables i sostenibles en el temps. La participació i la medició de l’impacte, són dos dels eixos primordials que volem incorporar.
Quines millores pot aportar la tecnologia mòbil als serveis d'atenció a les persones i a les entitats de Tercer Sector Social?
Tal i com deia el reclam d’aquesta passada edició del Mobile World Congress, “Everything is mobile”, i aquest és el camí que també han de fer tots els serveis en l’àmbit social en els propers anys, transformant-se i integrant tot tipus de tecnologies mòbils, des d’apps com les que coneixem ara fins a sensors intel·ligents, wearables i realitat virtual, tot connectat a través de les xarxes mòbils als nostres dispositius. La tecnologia mòbil ens ha de permetre desenvolupar serveis personals de forma més eficient i personalitzada. El que cal perquè això succeeixi és fomentar la innovació i fer-ho d’una forma pràctica, fent aflorar les problemàtiques a resoldre en camps con la inserció laboral, l’accés a l’habitatge o l’abandonament escolar, entre d’altres, i pels quals la tecnologia podria donar respostes d’una forma disruptiva i novedosa. Un cop engegat el procés d’innovació, cal que aquestes solucions puguin accelerar-se i implementar de forma exitosa, i per això cal que les ajudem a poder ser viables cercant suports financers i dissenyat models d’explotació que siguin ètics i sostenibles.
Quina estratègia té la Taula del Tercer Sector per apropar més les TIC al camp social i aconseguir que en tregui tant o més profit del que n'estan traient des de fa temps altres sectors econòmics i productius?
La Taula, ens hem proposat liderar el desenvolupament tecnològic intel·ligent per a facilitar que totes les persones que ho necessitin, puguin accedir-hi i pensem que aquesta accessibilitat cal viaculitzar-la mitjançant les federacions i entitats del tercer sector que treballen per i amb aquestes persones.
La tasca de la Taula en els propers anys ha de ser, el cercar les aliances i complicitats necessàries perquè circuli el coneixement i es fomenti la col·laboració en el camp de la tecnologia aplicada al sector social. Això vol dir que la Taula i les entitats que en formen part han d’atreure i cooperar tant amb administracions i institucions, ampliant el rang d’acció en què ja treballem ara, com amb empreses tecnològiques, operadors de telecomunicacions, vivers d’empreses, start-ups, acceleradores de negocis, escoles de negoci, universitats, centres de transferència tecnològica, xarxes d’inversors i tot l’ecosistema d’actors que envolta el món del mòbil i l’emprenedoria. Els hem de mostrar amb fets que en el camp de l’atenció a les persones i la solidaritat hi ha moltes oportunitats per a engegar projectes d’alt impacte social i amb molt recorregut, tant a nivell local com internacional.
Quines barreres i dificultats caldrà vèncer aquests anys vinents per avançar en aquesta direcció?
La principal barrera està a dins nostre en forma de resistència al canvi, i que es basa sovint en el desconeixement del potencial de la tecnologia. Per vèncer aquesta residència, cal fer un anàlisis dins de cada organització i fer un plantejament estratègic d’implementació. És per això que un dels objectius de mSocial és augmentar el coneixement i les habilitats digitals dels professionals que treballen en l’atenció a les persones. I anant més enllà, ens caldrà a tots estar oberts a noves maneres d’organitzar i prestar els serveis gràcies a l’aplicació de la tecnologia. Com en tot procés de canvi, una visió clara, la dotació de recursos i el treball col·laboratiu entre tots els implicats esdevenen les bases perquè tinguem èxit.
L’altre escull, es l’accessiblitat i la millora de les competències de les persones que han d’usar i beneficiar-se d’aquests avenços tecnològics.
Des de la vocalia d'innovació de la Taula del Tercer Sector, quins altres objectius i reptes per al conjunt del Tercer Sector Social català us heu marcat per a aquests anys vinents?
L’altre gran objectiu de la vocalia, és l’abordatge comunitari del model d’atenció centrat en la persona. Es pretén incidir en l’aplicació de fons FEDER i Fons socials europeus, per a contribuir a evolucionar el model d’atenció residencial, a un model d’atenció mes comunitari, incidint en la reconversió de projectes i serveis, per tal que l’acció comunitària sigui sempre la primera opció abans d’altres mesures.
Tota l’acció d’aquesta vocalia, esta orientada a identificar les bones practiques, a potenciar al màxim la innovació dins el tercer sector i a facilitar mecanismes que incrementin l’esperit innovador i emprenedor que sempre ha tingut aquest sector.