La PINCAT participa en l'informe del Síndic sobre el lleure educatiu

Constata les desigualtats socials existents en l’accés a les activitats i les desigualtats territorials en la provisió.

Content
Esquerra

El Síndic de Greuges, Rafael Ribó, adverteix dels problemes dels infants de famílies desafavorides per participar en activitats extraescolars, sortides i colònies. En un informe per alertar que la crisi econòmica i la reducció de les subvencions públiques han fet créixer les desigualtats territorials i socioeconòmiques per accedir al lleure educatiu, recull que aquests nens fan un 30% menys d'extraescolars que els de famílies més benestants, del 83% al 50%.En el marc d’aquest informe s’entén per lleure tant les activitats d’educació en el lleure (esplais, agrupaments, casals) i altres activitats lúdiques i educatives (activitats extraescolars, esportives i artístiques) com les sortides i colònies escolars, configurades com a activitats complementàries de caràcter voluntarien l’àmbit escolar En l’informe hi ha participat algunes de les entitats socials de lleure que formen part de la Plataforma d’Infància de Catalunya (PINCAT) que han estat presents al Parlament quan el Síndic li ha entregat l’informe a la Presidenta, Núria de Gispert.

Ribó alerta que, a les desigualtats socials existents, s'hi afegeix que en els últims anys s'han reduït dràsticament els recursos públics destinats al lleure educatiu. Per això ha demanat a la Generalitat ajudes econòmiques i una normativa que garanteixin que tots els infants puguin participar en totes les activitats de lleure educatiu, com sortides i colònies escolars o activitats extraescolars. Un dels principals problemes del sector, precisament, és la poca regulació i el fet que no estiguin comptabilitzades totes les activitats que es fan.

El Síndic també proposa que l'accés a activitats o equipaments públics per a activitats extraescolars, com escoles de música municipals o colònies organitzades per la Generalitat, segueixi criteris socials i econòmics, com passa en la inscripció escolar, perquè tinguin preferència els nens més desafavorits. De la mateixa manera, proposa que es tinguin en compte les desigualtats territorials, tant de barris com de municipis i comarques amb dèficit d'oferta. La igualtat d'accés també diu que cal promoure en els infants de més de 12 anys les nenes, els immigrants i els infants discapacitats, que tenen quotes de participació més baixes que la mitjana.

El Síndic ha lliurat a la presidenta del Parlament, Núria de Gispert, l'informe, que atribueix la reducció d'activitats, en part, al fet que s'han reduït les subvencions de la Generalitat i els ajuntaments a les escoles i les AMPAs per activitats extraescolars de gairebé 3 milions el 2007 a 0 euros des del 2011, així com les subvencions de la Secretaria General de l'Esport als clubs, federacions o consells esportius escolars. Les úniques aportacions que han augmentat són les dirigides als centres oberts del Departament de Benestar i Família, que han passat de 3,2 a 6,4 milions d'euros i de 5.400 places a 7.600. Però aquests recursos van a parar als infants en situació de risc, però no a bona part dels que tenen dificultats econòmiques.

Davant de tot plegat, Ribó demana que es tingui en compte la Convenció sobre els Drets de l'Infant de l'ONU i que es valori el lleure educatiu com a part imprescindible de la socialització i educació dels nens, tant per part de les administracions com per part de les famílies.