L'ENTREVISTA

A Josep Marquès, president de Creu Roja Catalunya

Content
Esquerra

“Estem facilitant targetes per accedir a l’ajuda alimentària a través de comerços”

1.- L'any passat, la Creu Roja catalana va atendre 268.974 persones en projectes de lluita contra la pobresa, un 42,8% més que el 2010. Una de cada tres, és a dir 90.000, eren infants en situació de vulnerabilitat. Com està afrontant la Creu Roja a Catalunya aquest augment de demanda?

Des dels inicis de la crisi, la Creu Roja està prioritzant la seva acció humanitària i, en concret, creant nous projectes de lluita contra la pobresa i reforçant els ja existents. Ja a finals de l’any 2009, vam començar a repartir kits de suport social amb productes bàsics, per complementar els que ja repartíem a través del Programa d’Aliments de la Unió Europa, del qual en som una de les dues entitats gestores. A més, l’any 2011, vam obrir una Plataforma Humanitària per centralitzar la logística i la recollida de tot tipus de donacions de particulars i empreses, vehiculant així millor la recepció i distribució dels productes de primera necessitat. També vàrem crear el nostre Observatori de Vulnerabilitat – que fins ara ha  realitzat 5 estudis-, que ens està permetent analitzar més a fons el perfil de les persones que atenem per poder adaptar millor els nostres projectes a les seves necessitats, a més de donar a conèixer les necessitats de la gent que atenem.

Malauradament, cada cop més persones necessiten la nostra ajuda. Per exemple, en el cas dels kits, s’han duplicat els seus beneficiaris, passant de prop de 27.800 persones a més de 63.600 entre 2010 i 2012. A més, un 39% dels beneficiaris dels kits són infants, col·lectiu d’atenció prioritària en aquests moments. Per això, també vàrem iniciar, durant el passat curs escolar, dos projectes per facilitar el retorn a l’escola dels infants en situació vulnerable: un per distribuir ajudes d’alimentació infantil a l’escola i un altre per donar-los vestuari i material escolar. Aquest estiu, hem seguit garantint l’alimentació saludable de 1.100 infants i, evidentment, continuem amb projectes de caràcter més social i educatiu, com el reforç escolar.

També estem obrint en aquests moments Punts de Suport a les Famílies arreu del territori, que actuen a mode de finestreta única d’atenció i deriven els usuaris als serveis de la Creu Roja o d’altres entitats o institucions, que poden atendre millor les seves necessitats.

2.- Des de la Creu Roja i altres entitats socials catalanes s’ha remarcat la necessitat de dignificar l'ajuda ‘humanitària’ que reben moltes famílies. Com s’aconsegueix?

Sobretot, intentem transmetre la idea que tothom pot necessitar ajuda en algun moment de la seva vida fins que recuperi la seva autonomia. Moltes persones que recorren ara per primera vegada a l’ajuda de la Creu Roja senten vergonya i també tractem de treballar aquestes emocions.

A més, hem començat a posar en pràctica mètodes que contribueixen a dignificar l’ajuda humanitària. En aquest sentit, estem facilitant que les persones en situació vulnerable puguin accedir a l’ajuda alimentària de la Creu Roja a través de la xarxa normalitzada de comerços, enlloc d’anar a les nostres seus. Per exemple, per garantir l’alimentació infantil a l’estiu, estem repartint targetes a les famílies, que poden bescanviar per aliments en comerços de la seva localitat de forma totalment normalitzada.  

3.- La Creu Roja a Catalunya també intervenia abans de la crisi en molts altres àmbits. Com han afectat la crisi i les retallades dels pressupostos públics aquests altres camps d’actuació?

Com moltes entitats socials, la Creu Roja acusa el context econòmic actual. En aquest moment, està focalitzant les seves actuacions i recursos en els projectes d’ajuda humanitària. Per poder finançar aquests i altres projectes, la Creu Roja compta amb un suport creixent del món empresarial i dels seus socis i sòcies, cosa que la fa poc dependent dels fons públics. Cal destacar que prop del 40% dels ingressos de l’entitat provenen de fons de finançament pròpies, com el patrocini empresarial, les quotes dels socis i sòcies, el Sorteig d’Or i les donacions, entre d’altres. 

Tot i això, la reducció de fons públics està provocant una certa disminució de l’activitat d’alguns àmbits d’actuació de la Creu Roja, especialment en l’àmbit de la cooperació internacional. El 2012, els beneficiaris dels nostres projectes de cooperació internacional s’han mantingut al mateix nivell que el 2011 gràcies a convenis plurianuals que ja havíem subscrit amb l’administració en anys anteriors. D’ara en endavant, seguirem destinant més fons propis a aquest àmbit d’intervenció, amb la finalitat que la cooperació internacional de la Creu Roja quedi el menys afectada possible per la reducció de recursos públics.

4.- Entre 2011 i 2012, el nombre de socis i sòcies de la Creu Roja ha crescut en 6.269 i l’import de les seves quotes prop d’1 milió d’euros. Com s’implica la ciutadania en la tasca de la Creu Roja?

Afortunadament, la Creu Roja té un suport creixent de la societat, de la qual cosa n’estem molt agraïts. No podem oblidar que és, gràcies al treball anònim del voluntariat, que la Creu Roja ha pogut desenvolupar la seva tasca humanitària durant més 150 anys.

En els últims temps, cada vegada més persones s’estan implicant a l’entitat, ja sigui com a voluntàries o com a sòcies. Actualment, comptem amb un equip de voluntariat de més de 18.800 persones, 3.000 més que l’any 2009, i amb més de 190.600 socis i sòcies, 10.000 més que fa 4 anys. A més, tenim un equip tècnic format per prop d’un miler de persones.

A més, hi ha moltes altres persones i empreses que col·laboren puntualment amb l’entitat, fent donacions econòmiques per a campanyes o projectes concrets. Per exemple, la nostra Plataforma Humanitària ha rebut donacions de productes bàsics per valor de 1.093.000 euros per part de les empreses el 2012.

5- Quina valoració fa dels 10 primers anys de la Taula del Tercer Sector, de la qual la Creu Roja en va ser una de les institucions fundadores?

La posada en marxa de la Taula han tingut un impacte molt positiu per al conjunt del Tercer Sector. Ha servit perquè diverses organitzacions i federacions d’entitats que en formen part es coneguin i trobin els seus punts en comú, cosa que va en benefici tant de les pròpies entitats com dels col·lectius que necessiten del seu ajut. A més, això s’ha aconseguit, tot respectant la ideosincràcia de cadascuna d’elles.

També vull destacar que, gràcies a la Taula, les entitats socials han aconseguit treballar conjuntament i comptar amb una representació pròpia i sòlida del Tercer Sector.

 

 

 

 

Dreta
Banner

Destacats