Sessions de formació en transparència i qualitat de la informació
Es faran sessions a diferents municipis de Catalunya.
Per respondre als reptes plantejats al PNAV 2014-2015 (Pla Nacional d'Associacionisme i Voluntariat), així com al compromís del govern per a l’Impuls de la transparència entre les entitats del tercer sector, la DGACC organitza i fa possible, de la mà del Laboratori de Periodisme i Comunicació per a la Ciutadania Plural, de la UAB, i amb la col·laboració de la Taula del Tercer Sector, la realització de 10 sessions formatives sobre transparència aplicada a les webs de les entitats.
Objectius de la sessió:
1.- Formar i sensibilitzar sobre el valor i els beneficis de millorar la comunicació aplicant criteris de transparència
2.- Formar en autodiagnosi de la transparència i amb l’ús del qüestionari d’autodiagnosi
3.- Aplicar criteris d’autodiagnosi a les pàgines web de les entitats participants.
A qui s’adreça la formació:
A persones d’entitats del tercer sector amb responsabilitat de govern o gestió i a tècnics de comunicació i/o persones responsables de la comunicació de les entitats sense ànim de lucre.
Les sessions s’adrecen a qualsevol tipologia d’entitat independentment de les seves característiques en quant a àmbit d’actuació o territorial, forma jurídica, nombre de socis i voluntaris, i recursos econòmics o humans.
Aspectes que es treballaran
Cada sessió es dividirà en tres parts:
Primera part:
Què és la transparència i a quins àmbits i aspectes de la comunicació s’aplica; Per què cal que les entitats no lucratives informin de forma transparent; Com la transparència millora la gestió de les entitats i la comunicació interna; Quins són els criteris de qualitat de la informació que cal aplicar per a comunicar de forma transparent ; Quin és el marc legal: drets i obligacions; Com implantar a les organitzacions una actitud favorable a la transparència que les enforteixi .
Segona part:
Recursos per a fer autodiagnosi de la comunicació; Esglaons de dificultat en relació a l’estat de la comunicació i les possibilitats de millora de les entitats; Aplicació d’Indicadors i criteris d’autoavaluació; Criteris transversals.
Tercera part:
Autodiagnosi preliminar de la comunicació de totes les entitats participants (exercici pràctic: aplicació d’un qüestionari); Presentació d’una selecció de pàgines web d’entitats participants a la sessió; Anàlisi de punts forts i febles de les pàgines exposades; Solucions de millora pels problemes detectats als exemples exposats; Recursos d’utilitat i de fàcil aplicació per a la millora de la comunicació de totes les entitats; Conclusions: valoració de la sessió i compromís de pla de treball de cada entitat.
Metodologia
Es motivarà el diàleg per a propiciar el contrast d’experiències i expectatives diverses i per a sensibilitzar sobre la importància d’aplicar principis de transparència i qualitat de la informació.
Es generarà un espai de reflexió sobre possibilitats i dificultats per a portar a la pràctica els criteris de transparència.
Es treballarà de forma participativa i col·laborativa per tal que la formació s’adeqüi a la realitat de les entitats participants a cada sessió.
S’aplicaran els criteris treballats a alguns casos reals de les entitats participants per a mostrar com aplicar-los de forma senzilla i pràctica.
On i quan es duran a terme les sessions:
Localitat |
Data |
Horari |
Data límit inscripció |
Adreça |
Tarragona |
22 setembre |
16.30 a 19.30 |
15 de setembre |
Francesc Bastos, 19 (Casa del Mar) |
Terrassa |
23 setembre |
16.30 a 19.30 |
15 de setembre |
Sabadell, s/n (Casal Cívic) |
Mataró |
25 setembre |
16.30 a 19.30 |
15 de setembre |
Argentona, 59-61 (Casal Gent Gran) |
Vilanova i la Geltrú |
29 setembre |
16.30 a 19.30 |
21 de setembre |
Pg. Marítim, 63 (Casa del Mar) |
Manresa |
30 setembre |
16.30 a 19.30 |
21 de setembre |
Circumval·lació, 60 (Casal Gent Gran) |
Lleida |
2 octubre |
16.30 a 19.30 |
29 de setembre |
La Mercè, 1 (Casal Cívic) |
Sant Boi |
7 octubre |
16.30 a 19.30 |
1 d’octubre |
Riereta, 4 (Hotel Entitats) |
Sabadell |
21 octubre |
16.30 a 19.30 |
15 d’octubre |
Campoamor, 93-95 (Casal Cívic) |
Girona |
4 novembre |
16.30 a 19.30 |
28 d’octubre |
La Rutlla, 20-22 (Hotel Entitats) |
Granollers |
18 novembre |
16.30 a 19.30 |
11 de novembre |
Pg. Muntanya, 23 (Casal Gent Gran) |
Barcelona | 25 novembre | 16:30 a 19:30 | 25 novembre | Casa del Mar (C/Albareda,1) |
Procés d’inscripció
- La inscripció està oberta per a totes les formacions a partir del dia 1 de setembre.
- La inscripció es limita a una persona per entitats a fi d’afavorir que el màxim d’entitats puguin accedir a la formació.
- El perfil de la persona que s’inscrigui ha de respondre al perfil: persona amb responsabilitat de govern o gestió i a tècnics de comunicació i/o persones responsables de la comunicació de les entitats.
- La gestió de les inscripcions està coordinada per la Taula del Tercer Sector Social de Catalunya, que col·labora en l’organització d’aquesta formació que s’adreça a entitats de tots els àmbits i d’arreu de Catalunya.
- Les places són limitades. Un cop exhaurides es preveu llista d’espera.
- La formació no té cost econòmic per a les entitats, per la qual cosa es demana que en cas de no poder assistir es notifiqui la baixa de la plaça a l’adreça projeccio@tercersector.cat 3 dies abans de l’inici de la formació, per poder facilitar l’assistència d’altres entitats.
- Per formalitzar la inscripció cal fer-ho a través del formulari
- Es lliurarà certificat d’assistència a la sessió formativa.