EAPN i la Taula del Tercer Sector analitzen els desafiaments de la digitalització per a les entitats socials
La Jornada en línia 'Digitalització en el Tercer Sector' ha comptat amb la participació de més de 80 persones expertes de la societat civil, personal tècnic d'entitats socials i representants de les administracions públiques.
La Xarxa Europea de Lluita contra la Pobresa i l'Exclusió Social ha celebrat aquest 14 de desembre, en col·laboració amb la Taula d'entitats del Tercer Sector Social de Catalunya, la Jornada en línia 'Digitalització en el Tercer Sector'. L’acte ha comptat amb la participació de més de 80 persones expertes de la societat civil, personal tècnic d'entitats socials i representants de les administracions públiques.
La pandèmia de Covid-19 ha evidenciat l'acceleració de la digitalització. En aquest sentit, el Tercer Sector s'enfronta a una nova societat, un nou escenari en el qual redissenyar les seves estratègies i la seva pròpia operativa. Un desafiament en el qual la innovació (i no sols tecnològica) es presenta com a obligatòria.
L'esdeveniment ha estat presentat pel periodista especialitzat en tecnologia i innovació, Toni Noguera, que ha incidit en "la necessitat d'adaptar-se a les accelerades tecnològiques. La pandèmia ha posat sobre la taula la importància de la digitalització del tercer sector".
Per la seva part, Francina Alsina, presidenta de la Taula d'entitats del Tercer Sector Social de Catalunya ha destacat com "les organitzacions no governamentals hem experimentat, en els últims anys, una evident modernització pel que fa a la nostra gestió i funcionament. No obstant això, queda encara molt de marge de millora. En aquest sentit, m4Social, el projecte d'innovació digital que vam començar el 2016 des de la Taula del Tercer Sector pretén impulsar la transformació de la societat mitjançant les noves tecnologies".
Carlos Susías, president d’EAPN i EAPN Europa, ha cridat l'atenció sobre "l'escassa capacitació i connectivitat digital dels col·lectius en situació de vulnerabilitat. Així, la digitalització dels models d'intervenció i de relació s'han tornat imprescindibles. És important brindar espais d'informació, reflexió i debat en els quals sigui possible avançar en la digitalització com una eina capaç de transformar la realitat i aportar valor a la feina de les entitats".
La conferència inaugural ha estat a càrrec de Beth Mukushi, responsable de Serveis de Suport del Consell Escocès d'Organització Voluntàries (SCVO per les seves sigles en anglès). Mukushi ha destacat durant la seva intervenció "el canvi que ha suposat la pandèmia per a la transformació digital de les entitats socials", així com els programes que implementa la SCVO per a ajudar les organitzacions voluntàries a desenvolupar el seu enfocament i capacitat digital.
Durant la sessió dedicada a l'”Impacte Social de la Intel·ligència Artificial: Oportunitats i Reptes”, Sara Suárez-Gonzalo, investigadora del grup Communication Networks and Social Change de la Internet Interdisciplinary Institute de la Universitat Oberta de Catalunya i Judith Membrives i Llorens, tècnica de digitalització en la Federació d'Organitzacions per la Justícia Global (Lafede.cat) han reflexionat sobre "les implicacions socials de l'explotació massiva de dades i com l'ús de la tecnologia per part d'empreses i, cada vegada més, de les institucions públiques afecta, en general, a la nostra estructura social i, en particular, a les persones en situacions de pobresa i exclusió social".
Posteriorment, Cristina Ribas, delegada de Protecció de Dades a Ribas Casademont Advocats ha destacat "la importància d'un correcte govern de dades en una organització, assenyalant les principals oportunitats, així com els desafiaments i riscos als quals s'enfronten les organitzacions".
La taula d'experiències ha comptat amb la participació de Gabriel González, responsable d'Innovació en Fundació Esplai i Celia Roca, directora d’Itwillbe, que han exposat les principals claus de les bones pràctiques de les seves organitzacions, així com els principals aprenentatges que s'han detectat per a afavorir una innovació digital i inclusiva. Les estratègies s'han d'implementar per a superar la bretxa digital en l'actual context de recuperació post pandèmia.
La jornada ha demostrat que, malgrat que sí que existeixen entitats amb un elevat grau de digitalització, la veritat és que la penetració de la tecnologia en el Tercer Sector continua sent un desafiament. Sens dubte, un camí en el qual ja no hi ha marxa enrere i que resulta crucial pel Tercer Sector la feina del qual, més que mai, s'erigeix com a imprescindible per a la societat.