El 92% de les activitats de lleure educatiu s’han adaptat durant la pandèmia per atendre la gestió de les emocions
L’estudi de la Fundació Pere Tarrés enumera els beneficis del lleure en la construcció de la identitat dels infants i joves i el seu benestar emocional, així com en la reducció del fracàs escolar.
El lleure educatiu ha tingut un paper clau en la gestió emocional que els adolescents i joves han fet de la pandèmia. Ho explica l’informe 'El tiempo libre educativo en España: un impulso para la promoción de la infancia y la juventud', elaborat per la Fundació Pere Tarrés per encàrrec de Didania, Federació d’Entitats Cristianes de Lleure i la Fundación Promesa.
L’informe conclou que el 92% de les entitats han hagut d’adaptar els seus programes i activitats durant la pandèmia per atendre noves necessitats, com el treball de les emocions. Altres adaptacions que s’han realitzat en aquest període han estat l’atenció individual, la intervenció amb persones aïllades o confinades, l’aplicació de diferents tècniques d’intervenció no presencial, i la formació per superar la bretxa digital i contribuir a la participació digital de les famílies, entre altres.
La crisi sanitària ha fet visible la importància de tractar temes psicològics i d’oferir formació emocional a joves, infants, les seves famílies, i al professional remunerat i voluntari que els ha acompanyat. També s’ha detectat la necessitat d’incrementar els ajuts econòmics a les famílies per poder accedir a les activitats de lleure, davant la creació d’un nou perfil de vulnerabilitat.
A més, l’estudi també denuncia que 8 de cada 10 entitats del sector han hagut de reduir el nombre d’activitats que realitzaven, fet que ha ocasionat també una reducció del nombre de participants en un 15% dels casos. Durant molts mesos, els infants s’han vist privats de recursos que els permeten socialitzar i passar temps lliure amb els seus semblants, fet que els aporta nombrosos beneficis psicològics i emocionals.