ENTREVISTA DEL MES
'S'ha fet un pas més perquè la participació d'infants i joves tingui incidència directa en la governança'
Entrevista Jordi Pascual, vocal d'innovació de la Taula del Tercer Sector - See more at: http://www.tercersector.cat/noticies/entrevista-jordi-pascual-vocal-dinn...
Gonzalo Rodríguez Aguirregoitia, president de Sareen SareaGonzalo Rodríguez Aguirregoitia, president de Sareen Sarea - See more at: http://www.tercersector.cat/noticies/gonzalo-rodriguez-aguirregoitia-pre...
Content
Esquerra
Montse Puig Casteràs, coordinadora de relacions de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya
1. En els últims anys, la nostra societat ha experimentat canvis importants i, fruit d’aquesta evolució, heu aprovat fa molt poc un nou pla estratègic amb el títol ‘Canviem per canviar el món’. Quins són els eixos de treball i quins objectius us heu marcat com a prioritaris?
El nou Pla estratègic de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya elaborat aquest darrer curs defineix 6 eixos, 19 objectius estratègics i 41 objectius operatius que orientaran el projecte de curs dels propers anys. L'educació, la natura, la transformació social, la xarxa i l'entorn, la governança democràtica i la pertinença i el compromís són els eixos principals del Pla Estratègic "Canviem per canviar el món". A partir d'aquí s'estructuren els objectius estratègics i operatius que concreten com desenvolupar les estratègies definides. Per posar alguns exemples: garantir el coneixement de la metodologia del projecte com a eina d’impacte social; l’organització de campaments i activitats vivencials sostenibles, fent servei i adaptant-nos als marcs normatius; la sostenibilitat del planeta minimitzant l’impacte de les nostres activitats, el creixement interior d'infants, joves i caps, potenciant l'espai natural; els agrupaments escoltes com a eina de cohesió social, obrint el Moviment perquè sigui accessible a tots els col·lectius de la societat; o la consciència en els feminismes, fent els canvis necessaris per avançar cap a la igualtat de gènere real.
2. L’aprovació d’aquest pla ha estat fruit d’una participació activa de responsables associatius/ves, agrupaments i, per primera vegada i de manera directa, dels mateixos infants i joves. Quin pes té per a vosaltres la participació i el voluntariat en l’acció i governança de l’associació?
Som una entitat de base voluntària, que comptem amb més de 15.000 persones, incloent-hi 3.000 voluntaris i voluntàries (caps, equips de formació i equips associatius) amb una gran implicació a l’organització. Els caps i responsables associatius participem de diferents espais de decisió permanents, amb la possibilitat de contribuir-hi tant a nivell local (en els més de 150 agrupaments), a nivell territorial (amb les demarcacions i sectors) com a nivell general. A més, al voltant de 12.000 infants i joves participen activament en els projectes i serveis que s'implementen, sent no només els beneficiaris de l'activitat de MEG, sinó esdevenint-ne els protagonistes reals. Cal destacar que, des de fa alguns anys, s'està fent un esforç perquè la seva participació impacti també en les decisions de l'entitat. S’ha decidit fer un pas més en relació a la participació infantil i juvenil i fer que aquesta participació tingui incidència directa en la governança, posant així als infants i joves en el centre del teixit associatiu i apoderant-los per prendre decisions, a ser el veritable motor de canvi de l’entitat.
A MEG hem elaborat el nou Pla Estratègic “Canviem per canviar el món” gràcies a la tasca realitzada aquest any per part de tots els i les membres de l’entitat: responsables associatius/ves, agrupaments, caps, i per primera vegada, d’infants i joves. Quina societat i quin MEG volem? Els canvis i transformacions que es plantegen en aquest pla per a fer front als reptes dels propers anys s’han elaborat en un procés participatiu amb diverses fases: de diagnosi, de propostes i de construcció. Després d’una primera etapa d’anàlisi, la fase de propostes “Somiem” ha permès projectar una visió de futur per a l’entitat. Infants i joves s’han implicat directament en l’elaboració del pla imaginant, a partir de dinàmiques realitzades als seus caus, quin és el món que voldrien i quin seria el seu paper i el de MEG per a construir-lo. A través de les preguntes “com ho veig?, com vull que sigui?, què puc fer per a canviar-ho?” han transmès la seva visió de futur des del barri o poble fins al món, promovent la seva participació en el canvi. Les idees plantejades s’han concretat a la fase “Construïm”, en un esforç col·lectiu de caps i responsables associatius/ves per a definir els 6 eixos, 19 objectius estratègics i 41 objectius operatius del pla.
Les diverses sessions de treball s’han complementat amb el recull d’aportacions a través d'un qüestionari difós a tot el Moviment, per a dur a terme la priorització i definició dels objectius. Finalment, en la darrera fase s’han compartit els resultats entre els i les membres de l’organització; presentant i aprovant el pla a l’Assemblea General Ordinària de l’entitat, així com fent-ne difusió també en el seu entorn.
3. Un dels reptes dels agrupaments és que aquests siguin encara més oberts i inclusius a la diversitat i a la igualtat de gènere. Com voleu avançar cap a aquí?
Volem que els agrupaments siguin una eina de cohesió social. L'objectiu fundacional de l'escoltisme i guiatge és deixar el món millor de com l'hem trobat, i això implica treballar per a la transformació social, promovent la diversitat i inclusió, l'Aprenentatge i Servei, l'esperit crític i el feminisme. El cau és un espai obert a les diversitats, i volem reforçar el seu paper en aquest sentit, cooperant amb altres agents per a promoure la igualtat d'oportunitats, la diversitat i inclusió.
A més, treballarem per a generar consciència tant a infants i joves com a caps en els feminismes per avançar cap a la igualtat real de gènere, començant per analitzar l’entitat des d’aquesta perspectiva i implementar els canvis conseqüents. Cal dir que des dels seus inicis MEG s'ha basat en una estructura representativa a través de càrrecs paritaris i en la que s’ha treballat i es continua treballant amb la coeducació com a eix central. En els darrers anys, a més, comptem amb diferents equips de gènere a nivell territorial que promouen aquesta tasca.
4. Tot just ara s’han celebrat 30 anys de la Convenció dels Drets de l’Infant i un dels drets que continua sent vulnerat és el de l’accés al lleure. Què cal fer perquè infants i joves tinguin les mateixes oportunitats i puguin gaudir d’aquest espai d’aprenentatge en valors?
Creiem fermament en la necessitat que tots els agents socials treballin conjuntament per a garantir els drets dels infants, entre els quals el dret a participar d’un espai educatiu com el que proporcionem les entitats d’educació en el lleure. Aquestes organitzacions juguem un paper clau en el creixement personal d’infants i joves, oferint un espai de lleure que contribueix a l’aprenentatge en valors, al creixement interior i al desenvolupament de competències. Tot i això, hi ha factors que poden impedir la igualtat en l’accés a aquest tipus d’educació. Des de MEG, conscients de la importància del repte, treballem per a la igualtat d’oportunitats promovent, d’una banda, el cau com un espai obert i de cohesió social i d’altra banda, oferint un seguit de mesures, com les beques, que garanteixen l’accés a aquelles famílies amb dificultats econòmiques.
El Pla Estratègic “Canviem per canviar el món”, que definirà la nostra acció dels propers anys, té com a un dels seus eixos la transformació social, promovent la diversitat i la inclusió en col·laboració amb altres entitats i agents educatius i socials. Finalment, calen també polítiques públiques que promoguin una societat més justa i cohesionada en la que l’accés al lleure sigui garantit per a tots els infants.
Dreta
Temàtica
Banner