L’associacionisme educatiu s’uneix per reivindicar les seves activitats

Després de la pressió unitària exercida, les entitats han aconseguit firmar un acord amb la Conselleria de Drets Socials per garantir les seves activitats i reconeixement social.

Content
Esquerra

Les entitats de l’associacionisme educatiu han aconseguit firmar un acord amb la Conselleria de Drets Socials que garanteixi les activitats al medi natural i el reconeixement de la seva tasca educativa i de transformació social. Una fita aconseguida després de la pressió unitària exercida des del sector arran de la crisi dels terrenys d’acampada, l’última una jornada reivindicativa el dissabte 1 de juny, la qual va mobilitzar 5.000 persones. Entre els aspectes que inclou l’acord hi ha actuacions per mitigar l’impacte derivat de les mesures restrictives de l’emergència climàtica de l’estiu sobre els campaments, la simplificació de tràmits burocràtics i l’augment del pressupost destinat a l'educació en el lleure de base voluntària i comunitària.

Aquest acord arriba després de diversos dies de reunions i negociacions entre la Conselleria i representants de les entitats signants. Entre les entitats hi ha Minyons Escoltes i Guies de Catalunya, el Moviment de Centres d’Esplais Cristians Catalans (MCECC) de la Fundació Pere Tarrés, Acció Escolta de Catalunya, Esplais Catalans (Esplac), Escoltes Catalans, Centre Marista d’Escoltes i el Consell Nacional de la Joventut de Catalunya.

El document signat pacta dues línies principals de treball. D’una banda, actuacions per mitigar l’impacte derivat de les mesures restrictives de l’emergència climàtica sobre els campaments. En aquest punt s’hi inclou una nova línia de finançament per fer front els estudis hidràulics d’inundabilitat dels terrenys, així com els sobrecostos derivats de la reorganització dels campaments d’aquest estiu. D’altra banda, actuacions de suport i reconeixement del lleure educatiu. En aquesta línia de treball s’hi integra el desenvolupament d’un full de ruta que protegeixi el model de lleure educatiu de base voluntària i comunitària. Aquest preveu el seu reconeixement social com a agent educatiu, l’augment del pressupost destinat, l’equitat en la participació i l’abordament de la problemàtica dels locals dignes per a les activitats.

Un acord que arriba tard i que deixa feina pendent

Les entitats consideren que l'acord és un primer pas important, però recalquen que caldrà seguir treballant col·lectivament per implementar les accions acordades i abordar les reivindicacions històriques de l’associacionisme educatiu. Estan pendents dels resultats tangibles de la implementació d'aquest acord, que consideren que arriba tard i no serà suficient per fer front a totes les conseqüències d'aquest estiu. A més, exposen la complexitat de resoldre les problemàtiques cronificades que travessen l’associacionisme educatiu, com la manca de locals i l'estat d'aquests, la dificultat de fer ús de l’espai públic per excés de burocratització en els permisos i la precarietat juvenil. Reivindiquen que cal abordar aquestes qüestions estructurals per garantir la sostenibilitat i el desenvolupament de les entitats educatives i de lleure a llarg termini.

Dreta