Entitats socials demanen al nou Govern i als ajuntaments que enforteixin l’educació en el lleure
Denuncien que l’accés a l’educació en el lleure no està garantit.
Les principals entitats socials i educatives, agrupades a la PINCAT (Plataforma d’Infància de Catalunya) de la Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya demanen al Govern català, sortit de les eleccions al Parlament de Catalunya del passat 27 de setembre, i als ajuntaments que enforteixin i garanteixin el lleure educatiu per a tots els infants i joves.
Aquesta demanda s’ha fet en el marc d’un nou debat del cicle ‘Catalunya Social’ titulat ‘El dret al lleure educatiu. Un repte per a la nova legislatura’ que s’ha celebrat aquest dimarts a l’Ateneu Barcelonès. En el debat, l’adjunta per a la defensa dels drets dels infants i dels adolescents del Síndic de Greuges, Maria Jesús Larios, ha presentat les novetats, l’evolució i el seguiment de ‘L’informe sobre el dret al lleure educatiu i a les sortides i colònies escolars’ del Síndic de Greuges (Juny 2014). En el debat també hi han intervingut els 4 representants d’entitats educatives i socials següents: Carles Barba, vicepresident Fundesplai, Albert Riu, secretari tècnic del Moviment de Centres d’Esplai Cristians Catalans. Fundació Pere Tarrés, David Guàrdia, membre de l'equip de Relacions de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya i Raimon Carreras, president d’Esplais Catalans del Moviment Laic i Progressista.
Els representants de les 4 entitats socials i educatives, membres de la Plataforma d’Infància de Catalunya impulsada per la Taula del Tercer Sector, han denunciat que, fruit de l’augment de les desigualtats socials que viu el país, s’està produint un nou espai de desigualtat a través de les dificultats que tenen molts infants i joves, per accedir a l’educació en el lleure. Aquestes desigualtats socials, combinades amb la crisi econòmica actual, que incrementa encara més el nombre d’infants socialment desfavorits amb dificultats d’accés, evidencien la necessitat de promoure i preservar polítiques d’accessibilitat per part dels poders públics per evitar que les desigualtats ja presents en l’àmbit del lleure es reprodueixin i s’intensifiquin. La situació actual constata que hi ha un elevat nombre d’infants que participa en activitats de lleure educatiu, però la participació dels infants està fortament afectada per desigualtats d’accés, de manera que, amb caràcter general, els infants socialment afavorits tendeixen a participar més a les activitats que els infants socialment menys afavorits. D’aquesta manera han denunciat que tot i ser un dret, i estar reconegut el seu valor educatiu a la legislació actual, l’accés no està garantit per a tots els infants, i això provoca una desigualtat social, que en temps de crisi econòmica encara és més visible.
Els representants de les entitats socials i educatives, membres de la Taula del Tercer Sector que han participat aquest dimarts en el debat, demanen que les administracions garanteixin, el seu suport i l’atenció adequada de les necessitats educatives especials dels infants. D’aquesta manera, s’ha defensat la necessitat de garantir el dret a l’accés a l’educació en el lleure, tal i com es garanteix el dret a l’educació universal.
Els representants de les entitats socials i educatives també han demanat un major reconeixement de l’educació en el lleure i sobretot, de l’esplai o agrupament, en concret, com a espai i eina de transformació social per a milers d’infants i joves de Catalunya. Alhora també han destacat la gran importància que té l’educació que es pot oferir fora de l’escola en les diferents activitats educatives que ofereixen les diferents entitats socials i educatives presents en el debat d’aquest dimarts.
En el debat, també s’ha posat en valor l’alt actiu que té Catalunya a l’hora d’acollir, organitzar i gestionar les diferents activitats d’educació en el lleure que fan moltes entitats educatives a tot el territori i s’ha reclamat la importància de reconèixer i posar en valor la seva gran tasca educativa. En aquest sentit s’ha demanat posar en valor tota la tasca educativa voluntària de tot el moviment de monitors i caps escoltes voluntaris que han estat històricament la base de tota la realitat de l’educació en el lleure; posant èmfasi en l’”alt compromís social” que hi ha en aquest àmbit. Durant el debat també s’ha posat en valor i, s’ha reclamat reforçar, l’alt nivell d’implicació social que tenen els joves que estan darrera les activitats de lleure educatiu del país.
Segons les últimes dades, hi ha 65.000 infants i joves que participen en activitats no remunerades de diferents entitats educatives catalanes, 12.000 joves actius participants en aquestes activitats fent tasques de monitors, caps, responsables... i 700 entitats (esplais i agrupaments) on es desenvolupen les activitats d’aquestes entitats.
Els representants de les entitats educatives participants en el debat, també han posat de manifest la importància que ha tingut la realització d’un debat d’aquestes característiques que ha permès reconèixer, visibilitzar i posar en valor la diversitat i pluralitat d’aquestes entitats i que ha permès fer una crida a la ciutadania i a les administracions públiques mitjançant una única veu.