Consulta el nou baròmetre del tercer sector de l'àrea metropolitana de Barcelona

El document actualitza la radiografia sobre la realitat de les entitats socials i el seu impacte a la societat.

Contenido
Izquierda

La Taula d'entitats del Tercer Sector Social de Catalunya i l'AMB han presentat les principals conclusions del baròmetre del tercer sector social de l'àrea metropolitana de Barcelona 2021 que, com a novetat, aquest any incorpora a l'anàlisi la capital catalana. El document s'elabora des del 2015 i és l’eina que analitza i actualitza cada any la situació del tercer sector social i el seu impacte a la societat, a més també reflecteix les conseqüències de la pandèmia.

Segons el nou baròmetre, el 92% de les entitats socials de l’àrea metropolitana de Barcelona han hagut d’intensificar els seus esforços en l’atenció a les persones en situació de vulnerabilitat per pal·liar els efectes de la greu crisi social derivada de la Covid-19. Per exemple, destinant-hi més recursos econòmics, de professionals, reforç del voluntariat o més hores d’atenció, entre moltes altres accions. L'informe també apunta que gairebé el 60% de les organitzacions del tercer sector han hagut d'adaptar els seus serveis i projectes per poder donar-hi resposta. Les entitats socials s’han vist obligades a integrar o desplegar altres àmbits d’intervenció a la seva activitat, a banda dels habituals. La salut mental ha estat un àmbit força prioritzat en la redefinició d’aquesta atenció. Els col·lectius que han necessitat més suports són: les persones que viuen de l’economia submergida, les dones víctimes de la violència masclista, les persones migrades, les persones sense llar o els i les joves en risc d’exclusió.

Pel que fa a l'impacte econòmic, el 64% de les entitats socials han vist afectat el resultat del seu exercici econòmic, en concret, el 38% per una disminució dels ingressos i el 26% per un augment de les despeses. El finançament públic representa el 70% dels ingressos de les organitzacions de l’àrea metropolitana de Barcelona.

La pandèmia ha accelerat la digitalització del tercer sector. El 90% han fet actuacions de digitalització com millora de la connectivitat, l’obertura de serveis telemàtics, la digitalització d’activitats, la compra de dispositius o l’externalització de serveis. La meitat de les organitzacions (49%) han tingut despeses extraordinàries per aquest procés de digitalització, sobretot les entitats de dimensió petita i mitjana.