"L’educació hauria de ser equitativa i de qualitat per a tots els nens i nenes"

Entrevista a Guiomar Todó, directora general adjunta d’Educo.

Contenido
Izquierda

Recentment, Educo s'ha incorporat a la PINCat (Plataforma d'Infància de Catalunya) de la Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya. Què creieu que hi podeu aportar?

Estem encantades de formar part d’una plataforma com la PINCat, que coordina totes les entitats que treballen a favor dels drets dels infants a Catalunya. Quan les organitzacions fem feina juntes i de manera unificada podem arribar més lluny i aconseguir els canvis socials que necessitem perquè la nostra sigui una societat més justa i equitativa.

Nosaltres ens incorporem a la PINCat amb l’esperit de compartir el nostre coneixement i experiència pel que fa a la defensa dels drets de la infància, en concret, del dret a l’educació. Els nens i nenes tenen drets, com les persones adultes, i des de fa més de 30 anys des d’Educo treballem perquè els coneguin i puguin exercir-los. Per a nosaltres, el dret a l’educació és fonamental perquè va a l’arrel dels problemes. Anar a l’escola i aprendre en un sentit ampli -fins i tot fora de l’àmbit escolar, en espais de lleure, per exemple- és una de les claus per acabar amb les desigualtats socials. També és essencial el dret a la protecció, que els infants no pateixin cap tipus de violència, ni física, ni verbal ni psicològica. I, per descomptat, si volem que la nostra sigui una societat més justa, és bàsic que nens i nenes puguin exercir el seu dret a la participació, que puguin dir la seva, se’ls escolti i es tinguin en compte les seves opinions. A més, en els nostres projectes als 18 països on treballem participen un milió de nens, nenes, adolescents i joves. Per tant, no només podem parlar de la situació de la infància a Catalunya, i Espanya, sinó també al Sud global.

Una de les principals denúncies que feu a Catalunya és que el sistema de beques menjador no garanteix l'accés a tota la infància en situació de vulnerabilitat. Com es pot avançar per universalitzar aquest servei i que tothom pugui accedir a l’espai de migdia?

A Catalunya, hi ha moltes organitzacions que, des de fa molts anys, treballen intensament i fan molt bona feina per aconseguir que la infància més vulnerable accedeixi al menjador escolar i perquè aquest sigui un espai que ajudi a combatre les desigualtats socials. Des d’Educo, volem sumar-nos a aquests esforços i aportar tot el nostre coneixement i experiència.
A Catalunya un terç dels infants viuen en risc de pobresa o exclusió social i al voltant d’un 5% no poden menjar carn, peix o pollastre cada dos dies. Nosaltres defensem que tot l’alumnat vagi al menjador escolar perquè no només garanteix el seu dret a l’alimentació, si no que, juntament amb l’espai del migdia, forma part del seu dret a l’educació. Per què diem això? Doncs perquè a l’hora de dinar aprenen hàbits nutricionals i socials, gestionen conflictes, es relacionen, decideixen què fer amb el seu temps lliure, juguen i segueixen creixent com a persones. El menjador escolar és més que un plat a taula. De tota manera, mentre no arribem a aquest objectiu, s’ha d’assegurar que, almenys, hi puguin anar tots els nens i nenes en situació de vulnerabilitat. Per a alguns, quedar-se a dinar a l’escola pot suposar l’únic àpat saludable, complet i nutritiu del dia.
Hi ha moltíssimes famílies sense recursos a Catalunya que no poden accedir al menjador escolar perquè no el poden pagar (tenim el preu més car d’Espanya) i no reben beca pública. A Educo, fa 10 anys que facilitem beques menjador per a aquelles famílies que es queden fora, i n’hi ha moltes. Aquest curs, el Departament d’Educació ha concedit més de 108.000 beques que cobreixen el 100% del cost del menjador. S’ha de celebrar, perquè és el triple que el curs anterior. Però també n’ha concedit unes 73.000 que suposen el 70% del preu. Si el menjador escolar costa anualment uns 1.200 euros, estem dient que famílies amb recursos econòmics molt limitats han de pagar uns 360 euros per cada fill o filla que es quedi a dinar a l’escola. I això no pot ser. Nosaltres demanem que la beca que concedeix el Departament d’Educació sigui del 100% per a tots els nens i nenes que la necessitin.

La protecció a la infància és una altra de les vostres prioritats. Teniu en marxa el projecte PROTEGEmos que té per objectiu erradicar la violència cap a la infància. En què consisteix?

PROTEGEmos neix amb l’esperit de protegir nens i nenes i fomentar el bon tracte. És una metodologia amb la qual acompanyem les entitats socials, d’esports, d’oci i d’educació perquè aprenguin a detectar la violència, desenvolupin protocols i sàpiguen com actuar quan es produeix un cas. Estem acompanyant a moltes de les organitzacions que formen
part de la PINCat en aquest camí per crear conjuntament i desplegar els seus sistemes de protecció. Aquesta metodologia també treballa molt la prevenció i la promoció d’espais de convivència positius per evitar dinàmiques violentes. De vegades, com a societat, tenim normalitzats determinats comportaments que són violència, com cridar als infants, i per això ens pot costar detectar un cas d’assetjament o no sabem com actuar. El més important és prendre consciència que quan es treballa amb infància s’ha de tenir en compte aquest tema, que són el col·lectiu més vulnerable i que, per tant, s’ha de protegir. La tecnologia pot ser una gran aliada. Tenim Kanjo, que és una aplicació basada en intel·ligència artificial que ens permet detectar els sentiments dels nens i nenes de primària, i establir patrons per poder respondre quan es detecta una anomalia. També està b-resol, que permet a l’alumnat de secundària denunciar de manera anònima si són víctimes de violència o coneixen algun cas.

Tots i totes, també nens i nenes, vivim en un món global ple de desigualtats. Creieu que la infància n’és conscient?

Hi ha casos que van ser molt mediàtics com el de la Greta Thunberg i la seva lluita contra el canvi climàtic o el de Malala Yousafzai i el seu activisme a favor dels drets de les dones i l’educació. Però hi ha nens, nenes i adolescents dels nostres projectes a Filipines o Bolívia que no són coneguts públicament i que estan implicats a les seves comunitats per fer del nostre un món més just i equitatiu a través de l’educació. A Catalunya, com a membres de la Campanya Mundial per a l’Educació, treballem a les escoles per explicar a nens i nenes què passa als contextos més vulnerables d’altres països. Promovem la reflexió i el debat i els animem a fer que aportin la seva opinió per poder canviar aquestes realitats. Només de la mà de la infància i escoltant les seves opinions podrem fer que la nostra societat sigui més justa per a tots i totes, i que no deixi ningú enrere.

Fa poc ha estat el Dia de l’Educació, quines creieu que són les principals repercussions en el rendiment acadèmic i el desenvolupament psicoemocional dels nens i nenes que viuen a llars en situació de vulnerabilitat econòmica? Quines mesures proposeu per abordar aquesta tema?

L’educació hauria de ser equitativa i de qualitat per a tots els nens i nenes que van a l’escola. La realitat ens mostra que no sempre és així. I la pandèmia de la COVID ens ho va posar als nassos. A casa nostra, els infants que vivien a famílies amb pocs recursos econòmics no tenien un ordinador a la llar per seguir les classes, o només hi havia un telèfon amb Internet que havia d’utilitzar la mare per a la feina i tots els fills i filles per fer els deures. Així és molt difícil seguir el ritme escolar, sobretot si li sumem l’impacte en la salut mental que va tenir estar tancats tres mesos a casa, de vegades a pisos sense ventilació ni amb un petit balcó. Ara que no hi ha pandèmia els problemes continuen. Molts pares i mares no poden ajudar els seus fills i filles perquè no tenen els coneixements per fer-ho, o tampoc temps, o no hi ha diners per pagar les classes de reforç ni les extraescolars. Aquestes situacions fan que es perpetuïn les desigualtats. Clarament, trobar la solució passa per un diagnòstic exhaustiu, més inversió i polítiques que posin la infància al centre.

Derecha
Banner

Destacats