Claus per incorporar les cures a la teva entitat

La incorporació de les cures aposta per un canvi organitzatiu que posi al centre les necessitats de l’equip i les de l’organització.

Content
Esquerra

Saps com incorporar la gestió democràtica i les cures a la teva organització? Des de la Taula d'entitats del Tercer Sector Social de Catalunya i Fil a l'agulla hem creat una infografia que dona les claus perquè les entitats socials pugueu implementar pràctiques imprescinbiles per a assolir el benestar personal i col·lectiu de l'organització en el seu conjunt. 

La gestió democràtica i la incorporació de les cures són una forma de gestió interna que posa atenció al benestar de l'organització en conjunt. Sempre té en compte aquestes dues vessants: l'organització i les persones.

Es tracta d'un canvi de paradigma per a les organitzacions del que tot l'equip és responsable, però és imprescindible que la direcció, les persones amb responsabilitats respecte a la gestió interna i els òrgans de direcció hi estiguin alineades i compromeses. D'aquesta manera, podem millorar el vincle entre persones i organització i fer d'aquesta un espai segur i de confiança. 

La gestió democràtica cerca crear un ambient de treball on totes les persones membres se sentin valorades i tinguin l'oportunitat de contribuir a l'èxit de l'organització, millorant així, la satisfacció laboral. També pot conduir a una major innovació i eficiència, ja que s'aprofiten les idees i el talent de tot l'equip; permet ampliar les possibilitats de l'organització i treballar amb corresponsabilitat.

Si vols aplicar la gestió democràtica i les cures a la teva organització, cal que tinguis en compte 10 qüestions:

1. La visió: la renovem, l’actualitzem o la pensem conjuntament?

2. La cohesió i el treball en equip: facilitem noves eines per comunicar-nos i relacionar-nos entre l’equip? Establim espais formals i procediments interns que permetin que ho integrem al nostre dia a dia?

3. L’organització interna: som transparents respecte de l’organització interna? Totes coneixem els procediments d’entrada, de promoció i de sortida de l’entitat?

4. L’economia i els recursos: som excessivament dependents d’una sola font de finançament?

5. El lideratge i les dinàmiques de poder: liderar no ha de voler dir manar! Hi ha capacitat d’escolta? Hi ha claredat en el trasllat de tasques, responsabilitats i informacions?

6. Els conflictes: quina noció tenim de l’error? Som flexibles i adaptables al canvi? evitem el conflicte o ens dotem d’eines per afrontar-lo?

7. La diversitat i les discriminacions: reconeixem com a legítim el dolor que podem causar a altres persones amb situacions i experiències diferents a la pròpia? Estem disposades a reparar-lo en cas d’haver-lo causat? 

8. La retroalimentació: tenim espais formals per avaluar la nostra feina i com estem treballant amb les altres persones de l’entitat?

9. L'estrès: donem valor a l'estrès de forma inconscient? Tenim una distribució clara, equitativa i adaptable de càrregues de treball? Podem dir no?

10. La relació amb l’entorn: sabem quin és i com és el nostre entorn? Tenim clara la noció d’interdependència?

Si en vols saber més, pots consultar la Guia de Fil a l'Agulla 'La gestió democràtica i les cures: Manual per al Tercer Sector'.

Dreta
Banner

Destacats