m4Social connecta professionals TIC i entitats socials en una nova edició de Plans de Transformació Digital
Professionals del sector tecnològic duen a terme un assessorament pro-bono per a organitzacions sense ànim de lucre per ajudar-les a avançar en innovació i transformació digital.
m4Social, el projecte d’innovació digital en l’àmbit social de la Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya, engega una nova edició del projecte Plans de Transformació Digital en què professionals del sector tecnològic duen a terme un assessorament pro-bono per a organitzacions sense ànim de lucre per ajudar-les a avançar i adoptar la innovació tecnològica des d’un punt de vista estratègic.
La pandèmia de la Covid-19 ha posat de manifest la necessitat d’incorporar eines tecnològiques i les dificultats que tenen les entitats socials per digitalitzar-se. Segons l’Estudi sobre l’Estat de la Digitalització al Tercer Sector de m4Social el 50% de les organitzacions socials no poden utilitzar certes tecnologies a causa de la bretxa digital que afecta les persones a les quals atenen i ofereixen suport. Per altra banda, pràcticament el 40% tampoc poden fer-ho per la manca d’habilitats digitals de les professionals del tercer sector. Aquestes són les principals barreres perquè puguin treure el màxim profit de les TIC juntament amb el finançament. Per aquest motiu, el projecte, que és una iniciativa de m4Social en col·laboració amb Enginyers Voluntaris i Fundación migranodearena, vol connectar professionals TIC amb entitats del tercer sector per promoure la innovació i la transformació digital de les organitzacions socials.
L’objectiu és canviar la cultura de les organitzacions, la manera com connecten persones, processos i tecnologia per augmentar l’eficiència, innovar per millorar els serveis i assolir un alt nivell de confiança, transparència i impacte social. “Formar part del programa de Plans de Transformació Digital ens ha facilitat eines que no coneixíem i el fet de poder comptar amb una persona voluntària professional que ens ha acompanyat en tot el procés sobre com era la millor manera d’avançar en la transformació digital de l’entitat. Per tot això, recomanaríem formar part del programa, perquè la facilitat de les eines que aporta són molt grans”, explica Trini Molist, Tècnica d’implementació del Pla Estratègic de l’Associació Tapís, que ha rebut acompanyament durant l’edició 21-22.
Les entitats que desitgin rebre aquest assessorament TIC pro-bono poden inscriure’s a través d’aquest formulari disponible al web de m4Social. Al setembre, es farà una selecció dels projectes que rebran acompanyament i s’escollirà la professional TIC més adequada perquè doni suport a una persona referent de l’entitat a elaborar una estratègia de transformació digital. L’assessorament tindrà una durada de 6 mesos des de la primera reunió inicial i començarà amb un diagnòstic inicial per mitjà d’una anàlisi interna, seguit d’un mapa de processos, una estimació de pressupost i l’elaboració d’un quadre de comandament amb les accions previstes i planificades.
L’objectiu principal no és la visió tecnològica, sinó el canvi cultural i organitzatiu que pot representar la digitalització i la revisió dels processos d’una entitat per ser més eficients i millorar la qualitat de vida de les persones en situació de vulnerabilitat. "Gràcies al suport i al coneixement compartit dels i les persones voluntàries, es poden produir canvis en les entitats socials que, després, tenen un impacte directe en la millora de l’atenció, l’acompanyament i els suports que reben les persones”, detalla Francina Alsina, presidenta de la Taula del Tercer Sector.
Plans de Transformació Digital engega la seva tercera edició després de dues experiències anteriors en què s’han acompanyat 13 entitats socials, amb 200 hores d’assessorament per part dels consultors TIC i amb una valoració molt positiva per part de les organitzacions i les voluntàries i els voluntaris que han participat en la iniciativa. “El projecte facilita els recursos per fer possible aquesta transformació digital i posa al servei de l’acció social els avantatges de les noves tecnologies. Els professionals de les TIC ens aporten coneixements i experiències en àrees que, pels recursos amb què compta el sector, no estan al nostre abast i fa que siguem un sector poc digitalitzat”, explica Laura Pellisé, coordinadora de l’Àrea de Participació, Voluntariat i Gènere de la Federació Salut Mental Catalunya, que ha participat en les edicions anteriors de la iniciativa.
A més, el projecte està alineat amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible perquè vol fomentar la innovació compartint coneixements, experiència, tecnologia i recursos i buscant sinergies entre organitzacions del territori. “Amb aquesta tercera edició s’arribarà a més entitats socials que volen rebre un acompanyament en aquesta transició per créixer digitalment i adquirir un grau de maduresa digital més elevat. De fet, un dels aspectes que més valoren és el de poder comptar amb un suport especialitzat i qualificat en àmbits en els quals no tenen expertesa”, conclou Alsina.