La Taula i Fundación Telefónica impulsen la digitalització de les entitats socials per a millorar el seu impacte en la societat

El ‘Congrés de Transformació Digital del Tercer Sector de Catalunya’, una reflexió entorn de l'estratègia digital transformadora de les entitats socials

Contenido
Izquierda

m4Social, el projecte d’innovació digital en l’àmbit social de la Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya, ha organitzat avui, conjuntament amb Fundación Telefónica, el Congrés de Transformació Digital del Tercer Sector Social de Catalunya a l’auditori del HUB SOCIAL de Barcelona amb  l'objectiu d’impulsar la transformació digital de les entitats socials i promoure un debat ampli i profund sobre el paper que pot jugar la tecnologia en la millora de la vida de les persones.

Per m4Social, accelerar la transformació digital de l’atenció a les persones és un desafiament que s’ha de continuar abordant perquè tot i que gairebé totes les organitzacions del tercer sector (un 92%) són conscients de la importància de digitalitzar-se, només una de cada tres ha començat aquest procés de transformació segons l’estudi sobre l’Estat de Digitalització al Tercer Sector de Catalunya.

Al seu torn, el ’Libro Blanco de la Transformación Digital del Tercer Sector’ editat per Fundación Telefónica apunta que a Espanya hi ha unes 27.000 entitats socials que atenen a gairebé 13 milions de persones en risc d'exclusió social i pobresa. El 44% encara no ha posat en marxa la seva estratègia digital i un 19% ni es planteja fer-ho a llarg termini.

“Si volem que les entitats socials siguin capdavanteres en la seva acció social és indispensable que s'adaptin a aquest nou entorn digital. Estem convençudes que jornades com aquesta, o el treball diari que fem des de m4Social, contribueixen a empoderar a les entitats cap a aquesta direcció. L’èxit d’aquest procés dependrà també de les aliances que siguem capaces de teixir amb altres organitzacions, tant de l’àmbit públic com privat”, ha exposat Francina Alsina, presidenta de la Taula del Tercer Sector. 

Durant la jornada s’ha abordat la importància de la ciberseguretat i les possibilitats d’utilitzar tecnologies emergents, com la intel·ligència artificial, en benefici de la intervenció social, així com qüestions més globals com la revolució digital i la motivació i transformació per impulsar el canvi. 

Ousman Umar, fundador de l'ONG NASCO Feeding Minds; Pau Garcia-Milà, emprenedor i comunicador; Richard Benjamins, Chief Responsible AI Officer de Telefónica; Maite López-Sánchez, catedràtica de la Facultat de Matemàtiques i Informàtica de la Universitat de Barcelona, o Javier Sierra, expert en ciberseguretat de Telefónica Tech, han estat algunes de les persones expertes que han participat en el Congrés juntament amb representants de les entitats organitzadores com Joan Cruz, director de relacions institucionals de Fundación Telefònica; Francina Alsina, presidenta de la Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya o Carlos Palacios, director d'Acció Social i Voluntariat de Fundación Telefònica. 

D’altra banda, entitats socials com Acción Contra el Hambre, La Rueca Asociación, la Fundació Pasqual Maragall, Fundación Esplai, Suara Cooperativa, Fundación GoodJob, Fundación Quiero Trabajo, Fundación Ergon o l’Associació SInergiaTIC, han intervingut en les diferents taules rodones i panells per parlar en primera persona sobre les seves experiències de transformació digital. A més, el Congrés també ha comptat amb la participació de representants de les principals institucions catalanes amb la inauguració de Sonia Fuertes, comissionada d'Acció Social de l'Ajuntament de Barcelona i la clausura de Carles Campuzano, conseller de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya.

El paper de la IA i la ciberseguretat en el Tercer Sector

En el panell d'experts ‘Intel·ligència Artificial: usos, abusos i oportunitats’, Richard Benjamins, Chief AI & Data Strategist de Telefónica ha parlat sobre les oportunitats que ofereix aquesta tecnologia en l'actualitat i els reptes de futur, aportant un mapa de ruta en la utilització de la IA en l'àmbit social

tôi ở đây Kết quả bóng đá - Nhìn !

El desconeixement i la falta d'inversió en ciberseguretat continuen sent una assignatura pendent per a les entitats socials tal com indica el ‘Libro blanco de la Transformación Digital del Tercer Sector’ i, de fet, segons l’Estudi sobre l'estat de digitalització del Tercer Sector de Catalunya, 2 de cada 3 entitats socials encara no té un pressupost assignat a ciberseguretat. Precisament, aquesta problemàtica ha estat l'abordada per Javier Sierra, expert en ciberseguretat de Telefónica, en la seva ponència ‘Ciberseguretat en la intervenció social. Com un hacker pot enfonsar la teva entitat’. Sierra ha mostrat, a través de tres casos d'èxit, l'aplicació de la ciberseguretat en organitzacions del Tercer Sector.

La tecnologia en el Tercer Sector, clau per a potenciar l'impacte social

Així com la resta d'organitzacions, les del Tercer Sector també han viscut en els últims anys un avenç significatiu en relació a la seva transformació digital. A ‘Per què la Transformació Digital és vital per a les entitats socials?’, Carlos Palacios, responsable global d'Acció Social i Voluntariat de Fundación Telefònica, i Xavier Trabado, referent de m4Social a la junta directiva de la Taula, han explicat les principals qüestions que han de tenir en compte les entitats abans de dur a terme el seu procés de transformació. 

D’altra banda, Ousman Umar, fundador de l'ONG NASCO Feeding Minds, ha exposat en primera persona la seva història de com va arribar “al paradís dels blancs” per a canviar el paradigma de l'ajuda humanitària, impulsant el desenvolupament de Ghana gràcies a la tecnologia. Pau Garcia-Milà, emprenedor i premi FPdGI Princesa de Girona, ha abordat els aspectes clau que han de tenir en compte les entitats del Tercer Sector perquè el seu procés de transformació digital sigui un èxit. Per part seva, Pedro Álvarez, director adjunt de l'Associació SinergiaTIC, ha compartit la seva experiència sobre el viatge cap a la digitalització aportant consells aplicables a qualsevol entitat social en la seva conferència ‘15 coses que he après digitalitzant entitats socials’

Álvarez ha estat acompanyat de representants de cinc entitats socials que han compartit cinc iniciatives en les quals la tecnologia ha resultat clau per a millorar la vida de les persones o l'organització interna de l'entitat: SAM Photo (Acción Contra el Hambre), aplicació mòbil pel diagnòstic precoç de la desnutrició infantil; Centro Social Virtual e-Rueca (La Rueca Asociación), primer centre d’acompanyament social completament virtual per l’atenció, informació i assessorament social; Brain App (Fundación Pasqual Maragall), aplicació per millorar la relació amb les participants dels seus projectes d'investigació ; Observatorio de las Brechas Digitales (Fundación Esplai), projecte per mesurar l’impacte que tenen les accions d’alfabetització digital de les entitats socials, i Coolthinkers (Suara Cooperativa), iniciativa per impulsar la formació de professionals del tercer sector en Design Thinking.

La tecnologia està ajudant el Tercer Sector a enfortir el treball col·laboratiu, però també contribueix a impulsar l'ocupabilitat de les persones en situació de vulnerabilitat, una qüestió que també s'ha abordat en el Congrés a través de la taula rodona ‘Són les ocupacions digitals una oportunitat per a les persones en situació de vulnerabilitat?’. Aquest espai, moderat per Roger Civit, director de Taula del Tercer Sector, ha comptat amb la participació de César López, director general de la Fundación GoodJob; Conxi Rafael, directora de l'oficina de Barcelona de la Fundación Quiero Trabajo, i Pau Hortal, vicepresident de la Fundación Ergon que han compartit les seves experiències en la inserció sociolaboral de persones en situació o risc d’exclusió social.

El Congrés de Transformació Digital del Tercer Sector Social de Catalunya, que s’ha pogut seguir per streaming i es pot recuperar aquí, ha posat de manifest que societat civil, administració pública i àmbit privat comparteixen un objectiu comú: dignificar la vida de les persones.“Compartir coneixement entre sectors és clau perquè el nostre grau de digitalització sigui equiparable al d’altres i s’enforteixi per donar resposta a les necessitats socials del present i del futur, que malauradament no paren de créixer”, ha conclós Alsina. 

 

Derecha
Banner

Destacats