Els drets humans: l’assignatura pendent
La Taula del Tercer Sector Social, la Plataforma d’Infància de Catalunya, Catesco i l’Institut de Drets Humans de Catalunya han presentat informes a l’ONU sobre la situació general dels drets humans i, en particular, els drets econòmics, socials i culturals.
La Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya, la Plataforma d’Infància de Catalunya (PINCat), Catesco i l’Institut de Drets Humans de Catalunya han presentat les aportacions que han fet a l’Examen Periòdic Universal, un mecanisme del Consell de Drets Humans de les Nacions Unides que analitza la situació general dels drets humans de cadascun dels estats membres de l’ONU cada quatre anys i mig. Espanya haurà de sotmetre’s a aquest examen entre abril i maig de l’any que ve i des de la societat civil s’ha volgut presentar el diagnòstic propi perquè sigui inclòs en l’examen i les recomanacions que es plantegen al Consell de Drets Humans perquè les pugui incorporar.
La conclusió dels informes presentats és que els drets humans continuen sent l’assignatura pendent. “Els avenços són tímids i insuficients. Sobre el paper, els Estats saben que tenen l’obligació de garantir els drets humans però, a la pràctica, encara presenten resistències i tenen dificultats per fer-los efectius. Complir amb els drets humans és l’eterna assignatura pendent”.
Els documents de les entitats mostren mancances greus en drets socials, com l’habitatge, l'ocupació, l’educació i la salut, i evidencien la desprotecció de col·lectius especialment vulnerables, com la infància, les dones i les persones d’origen migrat. També adverteixen de les conseqüències de reptes globals com el canvi climàtic i la intel·ligència artificial, que exigeixen una regulació urgent per part dels Governs.
Entre les recomanacions que des de la societat civil s'han traslladat a l’ONU hi ha: assegurar el dret a l’empadronament; desenvolupar un sistema de garantia d’ingressos mínims eficient, accessible i inclusiu; posar en marxa una estratègia per a l’emancipació juvenil; reconèixer i dignificar el treball de les cures; reconèixer l’assistència personal; implementar l’Estratègia per combatre la pobresa infantil i el Pacte contra la segregació escolar; aprovar un pla d'emergència per reforçar l'educació inclusiva; desenvolupar una normativa que reguli la intel·ligència artificial i incloure la perspectiva interseccional i la mobilitat humana en la pròxima revisió del Pla Nacional d’Adaptació al Canvi Climàtic.